تحقیق علل قتل‌ عثمان‌

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ

بخشی از متن تحقیق:

سراسر كشور اسلامي‌ عليه‌ تو شوريده‌ است‌! علي‌ (ع‌)
به‌ خدا سوگند اين‌ زنجير را به‌ گردن‌ تو مي‌اندازم‌ تا اينكه‌ اين‌ افراد خبيث‌ و ناپاك‌ ( مروان‌ و  ابن‌ عامر و ابن‌  ابي‌سرح‌) را از خود دور كني‌. جبله‌ بن‌ عمرو گر به‌ فكر جهاد هستيد، به‌ سوي‌ ما بشتابيد، زيرا خليفه شما، دين‌  محمد (ص‌) را تباه‌ نموده‌ است‌؛ او رااز حكومت‌ خلع‌ كنيد!
مردم‌  مدينه‌
يازده‌ سال‌ و چند ماه‌ از حكومت‌  عثمان‌ گذشت‌؛ مردم‌ از شيوه زمامداري‌ او سخت‌ در رنج‌ و عذاب‌ بودند و ناراحتيهاي‌ آنان‌ روز به‌ روز افزايش‌ مي‌يافت‌، كه‌ بروز اين‌ فشارها به‌ شكل‌ انقلاب‌ مهمي‌ رخ‌ نمود. براي‌ مسلمانان‌ سخت‌ و ناگوار بود كه‌ ببينند مفاهيم‌ و معيارهايي‌ كه‌ در زمان‌ پيامبرشان‌  محمد (ص‌) و دو خليفه اول‌ و دوم‌ وجود داشت‌ و مردم‌ آنها را لمس‌ كرده‌ و دوست‌ مي‌داشتند به‌ طور كلي‌ دگرگون‌ شده‌ و به‌ عقب‌ باز گردد. مسلمانان‌ خوگرفته‌ بودند كه‌ خليفه‌ را حامي‌ و مدافع‌ حقوق خود بيابند. هرگاه‌ فرمانداران‌ و استانداران‌ به‌ ملت‌ ستم‌ كردند، داد آنها را بگيرد؛ اما ناگهان‌ ديدند كه‌ عثمان‌ پرده‌اي‌ بر مظاهر آن‌ سياست‌ عادلانه‌ افكنده‌ و شالوده روش‌ و سياست‌ سودجويي‌ خود را ريخته‌ است‌.
براي‌ مردم‌ سخت‌ بود كه‌ ببينند درباريان‌ و اطرافيان‌ و متنفّذان‌، منافع‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌ و ارزاق  مردم‌ را احتكار كرده‌اند. مردم‌ از اينكه‌ حقوق عمومي‌ ملت‌ زير پا گذاشته‌ مي‌شود و به‌ اعتراض‌ جمعيتها و افراد شاكي‌ اعتنايي‌ نمي‌گردد، ناراحت‌ بودند.
مسلمانان‌ از اينكه‌ در مقابل‌ چشمانشان‌ به‌ گروهي‌ از بزرگان‌ صحابه‌ همانند  ابوذر و  عمار و  ابن‌مسعود اهانت‌ و توهين‌ مي‌شد، در رنج‌ بودند.
مسلمانان‌ نمي‌توانستند بپذيرند كه‌ عده‌اي‌ ستمگر بر آنها حكومت‌ كنند، اما افرادي‌ كه‌ به‌ دادگريشان‌ اعتماد و اعتقاد داشته‌ و آنها را دوست‌ مي‌داشتند از كار بر كنار باشند!
مسلمانان‌ پاك‌ سرشت‌، بالاتر از همه اينها، اين‌ ناراحتي‌ را نيز داشتند كه‌ كارگزاران‌  عثمان‌ به‌ يهود و نصاري‌ ستم‌ مي‌كردند، در صورتي‌ كه‌ آنان‌ هم‌ از نظر انساني‌ برادر بوده‌ و در ميان‌ مردم‌ با تفاهم‌ زندگي‌ مي‌كردند.   و از اينكه‌ سودطلبي‌ و خودخواهي‌ اجتماع‌ را بيمار كرده‌ و در آن‌ جامعه‌، آدم‌ با شرافت‌ كسي‌ بود كه‌ آنها شريف‌ و بزرگش‌ بشمارند در رنج‌ بودند ...


این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 18




دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 3150 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 18

حجم فایل:15 کیلوبایت

 قیمت: 26,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 18 صفحه، قابل ویرایش.