تحقیق اسرائيل- تركيه، رابطه راهبردي يا ائتلاف موقتي

دسته بندي : علوم انسانی » تاریخ

بخشی از متن تحقیق:

اسرائيل و تركيه به دلايل راهبردي با هم همكاري مي كنند و عنوان مناسب رابطه آنها» رابطه راهبردي «است نه» ائتلاف «. هيچكدام از دو طرف ملزم نيست در صورتي كه يكي از آنها مورد حمله قرار گرفت، وارد جنگ شود.
تركيه و اسرائيل از سالهاي دهه ۱۹۵۰ با هم روابط غيررسمي داشتند اما اين رابطه در سالهاي دهه ۱۹۹۰ بعد علني و جديدي پيدا كرد كه فرماندهان نظامي آنها يك رشته تمرين ها و موافقت نامه هاي نظامي را شروع كردند. تا سال ،۲۰۰۰ اين رابطه گسترش يافت و شامل تمرينهاي نظامي و آموزش مشترك، توليد مشترك سامانه هاي موشكي، ارتقاي هواپيماي آمريكايي .
برقراري روابط نزديك با اسرائيل اقدام جسورانه اي براي تركيه بود. اين اقدام آنكارا كه مدتها از مواضع اعراب در مورد فرايند صلح حمايت مي كرد، رنگ و بوي تغيير جانبداري عمده در فرايند صلح عرب _ اسرائيل داشت. اما اينگونه نبود. موافقتنامه ۱۹۹۳ اسلو به خصوص به رسميت شناخته شدن اسرائيل توسط سازمان آزاديبخش فلسطين (ساف)، اين امكان را به آنكارا داد كه بدون انتقاد از جانب ساف، رابطه با اسرائيل را پيگيري كند. سياست علني تركها در قبال فرايند صلح همچنان مبتني برطرفداري از فلسطينيان است. تركيه در سال ۱۹۸۸ «كشور فلسطيني را به رسميت شناخت اما هيچ نقش قابل توجهي در معادله اسرائيل _ فلسطينيان ندارد. در اين حال، نزول رابطه آنكارا با جهان عرب و ايران گسترش مناسبات آن را با اسرائيل تسهيل كرد.
اسرائيل و تركيه به دلايل راهبردي با هم همكاري مي كنند و عنوان مناسب رابطه آنها» رابطه راهبردي «است نه» ائتلاف «. هيچكدام از دو طرف ملزم نيست در صورتي كه يكي از آنها مورد حمله قرار گرفت، وارد جنگ شود و تصور شرايطي كه هر كدام از اين دو دست به چنين كاري بزنند، دشوار است. اين راهبرد بر پايه دو نياز مشترك استوار است: مهمترين آن بعد نظامي _ امنيتي و دومي اقتصادي است. از ميان حدود بيست و چهار موافقت نامه كه تركيه و اسرائيل از سال ۱۹۹۳ با هم امضا كرده اند، قراردادهاي اصلي در برگيرنده همكاري و آموزش نظامي، همكاري دفاعي _ صنعتي و يك قرارداد تجارت آزاد بوده است كه همه در سال ۱۹۹۶ منعقد شدند. هر دو طرف از آنها منتفع شده اند ...



این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 10




دسته بندی: علوم انسانی » تاریخ

تعداد مشاهده: 3273 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:10 کیلوبایت

 قیمت: 40,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 10 صفحه، قابل ویرایش.