پاورپوینت نوشابه گازدار به همراه فایل word

دسته بندي : کارآموزی » کارآموزی صنایع غذایی
مشخصات فایل:
پاورپوینت نوشابه گازدار
قالب بندی: پاورپوینت
تعداد اسلاید: 25 و 64 صفحه word
قابل ویرایش

بخشی از پاورپوینت:

تاریخچه تولید کوکاکولا
120 سال پیش وقتی دکتر ( جان پمبر تون ) در آزمایشگاه کوچکش با ترکیب چند ماده معجون جدیدی را اختراع کرد و آنرا با نام کوکاکولا به دنیا معرفی نمود ، هیچ گاه فکر نمی کرد که این نوشیدنی روزی چنان مرزهای دنیا را در نوردد که در هر گوشه ای از جهان جزء ثابتی از سفره غذا باشد . این در حالی است که با ورود و عرضه ی  انواع نوشابه های رژیمی ، معدود افرادی هم که از ترس جانشان از خیر مصرف نوشابه گذشته بودند ، دوباره به سمت این نوشیدنی جادوئی جذب شده اند .
واژه ی کولا از نام گیاه کولا گرفته شده  و دانه ی این گیاه که در غرب آفریقا می روید در نوشابه های اولیه به عنوان کافئین به کار می رفت .
نوشابه   
نوشابه، نوعی نوشیدنی شیرین گازکربنیک دار است که به عنوان نوعی نوشیدنی خنک و معمولاً برای برطرف نمودن تشنگی و یا به همراه غذا، مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب نوشابه ها حاوی کافئین هستند.
کالیفرنیا و فلوریدا، به آن سودا (بی کربنات دو سود) می گویند. در اکثر مناطق کانادا، به نوشابه پاپ می گویند. معمولاً پاپ، نوشابه ایست که درون بطری قرار دارد؛ در حالی که سودا درون قوطی می باشد.
برای طعم دادن به نوشابه از وانیل، دارچین، کارامل و همچنین اسانس انواع مرکبات، مخصوصاً پرتقال و لیمو ترش استفاده می کنند. از آنجا که بخش اعظم نوشابه آب بوده و سایر مواد افزودنی، بخش ناچیزی دارند، این نوشیدنی را نوشابه نام نهاده اند.
شیرین کردن نوشابه
نوشابه ها را با شیره ی ذرت یا شکر شیرین می کنند. برای تهیه ی نوشابه های رژیمی، از مواد شیرین کننده مصنوعی همچون ساخارین استفاده می کنند که این مواد، اگرچه مزه شیرینی ایجاد می کنند، اما کالری یا مواد مغذی ندارند و سبب چاقی هم نمی شوند.
معروف ترین کارخانجات تولید نوشابه در جهان
پپسی
کوکا کولا
مکاکولا یا نوشابه مکه در فرانسه مخصوص مسلمانان
زمزم در ایران
چند نمونه نوشیدنی که در ایران هم تهیه می شود
▪ سینالکو: آلمانی، نوعی لیمو ترشناد که در ایران، انواع طعم های آن یافت می شود.
▪ زمزم: کشور ایران، این نوشابه را در طعم های مختلف تهیه نموده است. کارخانه زم زم، یکی از بزرگ ترین کارخانجات تولید نوشابه در ایران می باشد.
▪ میریندا: اسپانیایی، که معمولاً طعم آن پرتقالی است.
▪ سون آپ: آمریکایی، معمولاً لیمویی است.
▪ کانادا درای: کانادایی
▪ کوکا کولا: آمریکایی
▪ فانتا: نوشابه ای که کارخانه کوکا کولا آن را تهیه می کند.
پپسی: آمریکایی
مضرات نوشابه های گازدار
پـوسیدگی دندانها: چون خاصیت اسیدی دارند . اگر یک دندان شکسته را در یک بطری نوشابه گازدار بیندازید پس از ده روز خواهید دید که دندان حل می شود دندان و استخوان تنها اعضای بدن هستند که سال ها پس از مرگ انسان به جا می مانند حال فرض کنید که این نوشابه ها چه برسر معده و روده نرم و لطیف می آورند  !
چاقی: نوشابه های گازدار از آب تصفیه شده، افزودنیهای مصنوعی و شكر تهیه می گردند ، بنابراین فاقد هرگونه ارزش تغذیه ای بوده و تنها به خاطر میزان قند بالایشان کالری زیادی دارند . و در نوشابه های رژیمی که از آسپارتام استفاده می کنند ضمن اینکه یک ماده ی اشتها آور بوده ، سبب میگرن ، سرگیجه و کاهش توان حافظه می شود . ( یک لیوان نوشابه به حدود 120 کیلو کالری انرژی دارد که این مقدار انرژی برای یک ساعت پیاده روی است .
سوء تغذیه: PH نوشابع گازدار به علت وجود اسید فسفریک و دی اکسید کربن 3.5 – 2.5 می باشد . که موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده ی می گردد و مخاط دهان ، گلو و مری نیز در برابر اسید آسیب پذیر می باشد . غذای مصرفی گوارش نیافته سبب سوء هاضمه و نفخ می شود .
تاثیر بروی كلیه ها: به علت افزایش اسید فسفریم خون کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشد .
مصرف نوشابه به سبب جدا شدن Ca از استخوان و ورود آن به خون و در نهایت رسوب در کلیه ها گردیده و منجر به سنگ کلیه می شود .
تاثیر بروی پوست: استفاده از نوشابه ، معمولا مصرف آب ، میوه ، شیر را کاهش می دهد و بدن از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای پوست محروم می شود . چین و جروک شدن پوست
تاثیر بروی استخوانها: برداشتن یون Ca از استخوان = پوکی استخوان
تاثیر كافئین: به هم زدن نظم خواب ، تشدید علایم قبل از قاعدگی ، کم آبی ، پرخاشگری و عدم تمرکز کودکان ، افزایش ضربان قلب و فشار خون ، عصبانیت ، ناراحتی معده ، سردرد
تأثیر نوشابه‌های گازدار در موارد مختلف
از بین بردن لکه های ظروف چینی توسط اسید سیتریک موجوددر نوشابه
پاک کردن زنگ زدگی روی قشر کرومی سپر اتومبیل
تمیز کردن زنگ زدگی از زوایای باطری ماشین
بر طرف کردن زنگ زدگی پیچ و مهره
پاک کردن چربی لباس
پاک کردن لکه چربی روی شیشه اتومبیل
وقتی یک نوشابه می‌خورید، چه اتفاقی می‌افتد؟
۱۰ دقیقه بعد: ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر وارد بدن‌تان می‌شود.
۲۰ دقیقه بعد: قند خون‌تان بالا می‌رود و منجر به ترشح ناگهانی و یک‌جای انسولین می‌شود. کبدتان شروع می‌کند به تبدیل قند به چربی تا قند خون، بیشتر از این بالا نرود.
۴۰ دقیقه بعد : حالا دیگر جذب کافئین کامل شده؛ مردمک‌های‌تان گشاد می‌شود، فشار خون‌تان بالا می‌رود
۴۵ دقیقه بعد : ترشح دوپامین افزایش پیدا می‌کند در مغز، که حالت سرخوشی ایجاد می‌کنند، تحریک می‌شوند. ( مشابه مکانیسم مصرف هروئین )
بعد از ۶۰ دقیقه : اسید فسفریک در روده کوچک به Ca  و Mg و Zn می چسبد . متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند . دفع زیاد Ca از طریق ادرار که با افزایش قند خون تشدید می شود .
مدتی بعد : کافئین در نقش یک داروی مدر (ادرارآور) وارد عمل می‌شود. و Ca و Mg و مقدار زیادی آب و Na و دیگر الکترولیت ها از دست می رود .
مدتی بعدتر : غوغایی که در بدن‌تان ایجاد شده بود فروکش می‌کند و نوبت به افت قند می‌رسد. و تمام آبی از طریق نوشابه وارد بدن خود کرده بودید دفع کرده اید ؛ آبی که می شد به جای اسید وکافئین و شکر ، حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد . چند ساعت بعد هوس یک نوشابه به دیگر می کنید .
نوشابه‌خورترین ملت جهان
سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران = 42 لیتر است . (مقام اول )
میانگین مصرف نوشابه‌های گازدار در دنیا برای هر فرد ۱۰ لیتر است.
در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه های گازدار در کشور، نزدیک به۱۵ درصد رشد داشته ، در حالیکه مصرف شیرو لبنیات تنها 0.1 درصد رشد کرده است .
سرانه‌ مصرف لبنیات در ایران کمتر از یک سوم استاندار جهانی است.
یک‌سوم از مرگ‌ومیرهای کشور به علت بیماری‌های قلبی‌عروقی است . که علت اصلی آن تغذیه غلط است .
ایرانیان به علت مصرف بی‌رویه تنقلات و نوشابه ۴ سانتی‌متر كوتاه‌تر شده‌اند
تغذیه در رشد قد موثرتر از وراثت است، كشور هلند با مصرف سرانه ۴۸۰ لیتر شیر در سال بلند‌ترین مردم دنیا را دارد و ژاپنی‌ها با تغییر الگوی غذایی قد خود را افزایش دادند. مصرف نوشابه های طبیعی از قبیل آب ، آب میوه ، دوغ کم نمک ، ماء الشعیر و انواع شربت ها به جای نوشابه و قهوه که جذب Ca را مختل می کنند ، توصیه می شود .
مواد اصلی تشکیل دهنده یک نوشابه گازدار
اسید فسفریک : کاهش جذب Ca ، پوکی استخوان وسستی دندان ، سوء هاضمه
اسید سیتریک : ایجاد مزه تیز
قند وشیرین کننده های مصنوعی ( ساخارین ، آسپارتام و ... )
آسپارتام ( ASPARTAME )
کافئین
آب
دی اکسید کربن ( آب گازدار ) ، دی اکسید کربن با فشار وارد باطری می شود و وقتی که در آنرا باز می کنید به صورت حباب خارج می شود .
مواد رنگی همچون رنگ کارامل – طعم دهنده ها ، نگهدارنده ها و بعضی نوشابه ها حاوی مواد غیر مجاز سرطان رایی نظیر ( بنزن ) هستند که در برخی کنسروها به عنوان ضد کپک استفاده می شود و E150 برای ایجاد رنگ قهوه ای تیره  ...


- این پاورپوینت کاملا استاندارد بوده و در تهیه آن کلیه اصول نگارشی رعایت شده است. 


دسته بندی: کارآموزی » کارآموزی صنایع غذایی

تعداد مشاهده: 4291 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: power point

تعداد صفحات: 25

حجم فایل:569 کیلوبایت

 قیمت: 32,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب ppt و در 25 اسلاید، قابل ویرایش.