تحقیق اخلاق اسلامی

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
مشخصات فایل:
تحقیق اخلاق اسلامی
قالب بندی: فایل word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 26


بخشی از متن تحقیق:
اخلاق چيست؟
ستايش مخصوص خدايي است كه بنده اش را شبانه ازمسجدالحرام به مسجدالاقصي (براي معراج) سير داد و رحمت پي درپي و درود بر كسي (حضرت محمد «ص») كه نشانه هاي بزرگ پروردگارش را مشاهده نمود، و بر خاندان پاكيزه او كه چراغهاي هدايت هستند و نفرين و لعنت (خداوند) بر دشمنانشان باد كه گمراهان و افراد پست هستند.
باري غرض از اين مقدمه، بيان حقيقت اخلاق مي باشد. پس مي گوييم: هيچ خيري در عملي كه بدون دانش و علم باشد نيست، همانطور كه هيچ شرافتي در علم و باشد نيست، پس علم، عمل را مي طلبد و در نتيجه از تكرار و ممارست بر آن دو، اخلاق به دست مي آيد.
پس اخلاق حسنه، نزد ما چيزي جز به فعليت رسيدن مقتضاي فطرت الهي در انسان نيست و اين فعليت حاصل نخواهد شد مگر بواسطه ممارست علم نافع و مداومت بر عمل صالح با هم و اما يكي از آنها بدون ديگري خير.
بنابراين حقيقت اخلاق همانا نتيجه رجوع انسان به فطرت توحيدي خود مي باشد. پس در واقع فطرت، سرچشمه اخلاق است و لذا خداوند متعال ما را در آيه شريفه به توجه نمودن به آن امر فرموده است كه: پس مواجه كن روي خود (قلبت) را به دين، در حالي كه استقامت داري، تا قلب تو فقط به دين متوجه شود و خداي متعال با بيان خود كه: (دين) فطرت خدايي است كه همه مردم بر آن خلق شده اند، پرده از معناي ديني كه به آن امر شده ايم برداشته است.
و مرا از دين طينتي است كه خميره خلقت انسان بر آن استوار شده است (كه در صدر آيه شريفه بدان اشاره شده) نه فقط ظاهر شريعت، گرچه آن ظاهر نيز مطابق با اين فطرت است بلكه آن چيزي جز توحيد و معرفت حق تعالي نيست، همچنان كه اين مطلب از گفتار حضرت صادق عليه السلام در ذيل فرمايش خداوند عزوجل استفاده مي شود كه: فطرت خدايي كه مردم را بر آن خلق كرد حضرت فرمودند: آنان را بر فطرت توحيد خلق كرد. همچنان كه اين مطلب از فرمايش امام باقر عليه السلام در جواب سؤال زراره از ايشان استفاده مي شود كه گفت: از حضرتش از معناي كلام پروردگار كه مي فرمايد: (آنان براي خدا استقامت دارند و شريكي براي او قرار نمي دهند) و از حنفيه (مستقيم بودن) سؤال كردم پس فرمودند: خداوند متعال آنان را بر پايه معرفت خود خلق نمود ...


دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 2746 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:18 کیلوبایت

 قیمت: 35,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 26 صفحه، قابل ویرایش.