تحقیق تشریفات حقوقي و شرايط انتقال سهام

دسته بندي : علوم انسانی » حقوق
توضیحات
دانلود تحقیق با موضوع تشریفات حقوقي و شرايط انتقال سهام،
در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
تشریفات حقوقي و شرايط انتقال سهام
انتقال سهام يا بصورت قراردادي است يا به صورت غير قراردادي.
انتقال قراردادي مانند ساير عقود با دخالت و توافق دو اراده واقع مي شود و داراي آثار قانوني مي باشد انتقال غير قراردادي يا قهري به حكم قانون انجام مي شود واراده ها در آن نقشي ندارد مثلاً از طريق ارث ، مصادره اموال، ملی کردن شرکتها ،توقيف و ........
در اين فصل ابتدا چارچوب حقوقي مناسب براي انتقال سهام معرفي مي شود و سپس به شرايط انتقال و آثار انتقال خواهيم پرداخت.

مبحث اول- شكل حقوقي انتقال
در انتقال قراردادي سهام بين طرفين قراردادي منعقد مي شود. اينكه اين قرارداد جزو قراردادهاي معيني و ناشي از آزادي طرفين در انعقاد قراردادهاست يا بايستي در يك قالب معين و تعريف شده قانوني مثل عقود معين قرار گیرد سوالي است كه بايستي بررسي شود.
گفتار اول- مقايسه قرارداد انتقال سهام با عقود معين مندرج در قانون
برای یافتن قالب حقوقی مناسب برای قراردادهای انتقال و واگذاری سهام ،یکی از بهترین راهها،مقایسه ی آن با عقود معین مندرج در قانون می باشد که دراین گفتار به آن پرداخته خواهد شد.
الف) بيع
نخستين فرض اينست كه قرارداد انتقال سهام را بيع بدانيم . در قوانين مختلف و درعرف رايج نيز از خريد و فروش سهام به جاي انتقال سهام استفاده شده است از جمله در موارد 35 ،36 ،37 ،38، 45 و46 ل.ا.ق.ت ، همچنين در آئين نامه بورس اوراق بهادار و قانون نحوه واگذاري سهام شركتهاي دولتي نيز از واژه خريد و فروش (بيع) در خصوص انتقال سهام استفاده شده است.
اوراق رايج در بورس نيز حاوي عبارات: دستور خريد سهام، دستور فروش سهام و.... مي باشد.
صرفنظر از قرائن فوق بايستي بررسي شود كه آيا اوصاف عقد بيع و احكام آن در خصوص قرارداد انتقال سهام قابل اعمال و تطبيق است؟
بيع سهام از ديدگاه حقوق موضوعه (قوانين مدني و تجارت)
در قانون مدني مقنن تنها به تعريف عقد بيع در ماده 338ق.م و شرايط بيع و اقسام آن در مواد 348 و350 ق.م پرداخته است و منظور خود از واژه عين، را بيان ننموده است . اگر چه از ماده 350 ق.م مراد قانونگذار از عين قابل استنباط است مبني بر اين كه مراد قانونگذار از عين ،معناي لغوي و عرفي آن نبوده است زيرا با بيان «كلي» كه وجودي جز در عالم ذهن ندارد روشن مي شود كه عين در تعريف ياد شده به معناي اصطلاحي مورد نظر قانونگذار بوده است و اگر بعضي حقوقدانان نيز واژه عين در تعريف ياد شده را حمل بر معناي لغوي كرده اند، ناشي از غلبه استعمال عين در اموال مادي و محسوس بوده است . پس مقنن به صراحت از بيع سهام و فروش آن سخن نگفته است هر چند با توجه به توضيحات فوق جواز آن قابل استنباط است.
اما در لايحه اصلاحي قانون تجارت در مواد مختلفي از فروش و خريد سهام سخن رفته است اما آيا منظور مقنن از «فروش  و خريد سهم» بيع به معناي اخص آنست؟
با توجه به اصاله الحقيقه در مبحث الفاظ اصل در استعمال الفاط  استعمال حقيقي   است بدين معني كه هر گاه لفظي بيان شود و مراد بيان كننده روشن نباشد و ترديد در اراده مفهوم حقيقي يا مجازي توسط بيان كننده شود با توجه به اين اصل (اصاله الحقيقه) مي گويند منظور او معناي حقيقي بوده است مگر اينكه خلاف آن ثابت شود.
البته نکته اي ديگر قابل ذكر است و آن اينست كه چون مقررات و احكام خاصي براي خريد و فروش و بيع تجاري در قانون تجارت بيان نشده است پس بايستي از مقررات و قواعد بيع مدني در خصوص بيع تجاري و از جمله بيع سهام تبعيت نمود و اين در پاسخ ايرادي است كه بعضي در خصوص عدم جواز تعميم بيع مدني به بيع تجاري وارد نموده اند. همچنين اگر مراد مقنن انتقال سهام در قالب قواعد عمومي قراردادها و بر اساس ماده 10 ق.م بود هرگز نامي از خريدار و خريد و فروش نمي آورد و به جاي آنها از واژه هايي همچون انتقال، منتقل اليه و...استفاده مي كرد.
پس از ديدگاه حقوق موضوعه، تحليل ماهيت حقوقي انتقال سهام، تحت عنوان «بيع سهام» باید مشكل نداشته باشد و در نتيجه همه احكام و آثاري كه قانونگذار در قانون مدني براي بيع در نظر گرفته است در بيع سهام نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.
البته فروش سهام در بورس اوراق بهادار تابع مقررات شكلي خاصي است همانگونه كه فروش اموال غير منقول و .....تابع مقررات شكلی خاصي است ولي ماهيت بيع اين قبيل اموال با ماهيت بيع اموال ديگر متفاوت نيست يعني مقررات ماهوي انواع بيع متفاوت نيست.
و . .  .


فهرست مطالب:
تشریفات حقوقي و شرايط انتقال سهام
 شكل حقوقي انتقال
 مقايسه قرارداد انتقال سهام با عقود معين مندرج در قانون
نظر حقوقدان ها ، در مورد بيع سهام
بيع سهام از ديدگاه فقيهان
وضعيت خاص قرارداد انتقال سهام
فروش استقراضی سهام
شرايط عمومي انتقال سهام
ايجاب و قبول
فهرست منابع

دسته بندی: علوم انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 3050 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:33 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.