گزارش کارآموزی نوع فرآيند كارخانه فرش (چله پيچي و بافندگي)

دسته بندي : کارآموزی » سایر
فهرست مطالب:

فهرست تصاوير ۶
فهرست جداول ۹
فهرست نمودارها ۱۰
مقدمه ۱۱
تاريخچه ۱۳
كارخانة فرش محتشم كاشان ۱۶

فصل اول: رنگرزي
۱-۱ الياف آكريليك ۱۸
۱-۲ رنگرزي الياف آكريليك با مواد رنگزاي بازيك ۱۸
۱-۳ روش رنگرزي ۲۱
۱-۴ رنگرزي الياف آكريليك با مواد رنگزاي ديسپرس ۲۱

فصل دوم: چله پيچي
۲-۱ چله ۲۳
۲-۲ نمايي از سالن چله پيچي ۲۳
۲-۳ دستگاه چله پيچي ۲۳
۲-۴ روند كار ۲۶
۲-۵ بخشهاي پيشرفته دستگاه چله پيچي ۳۰
۲-۶ واكس زني و انتقال ۳۶
۲-۷ بايگاني ۴۱
۲-۸ ضايعات سالن چله پيچي ۴۱
۲-۹ عمده مشكلاتي كه در چله پيچي پيش مي آيد ۴۱

فصل سوم: بافندگي
۳-۱ شرح وظايف بافنده ماشين فرشبافي ۴۴
۳-۲ شرح وظايف كمك بافنده ماشين فرشبافي ۴۵
۳-۳ آشنائي با اصطلاحات ماشين فرشبافي ۴۵
۳-۴ موقعيت اسنوها و دهنه ها در فرش روئي و زيري ۴۹
۳-۵ طراحي در ماشينهاي فرشبافي ۵۰
۳-۶ محاسبات طرز قرار دادن بوبين ها ۵۰
۳-۷ قرار دادن بوبين هاي نخ خاب در قفسه بوبين ۵۲
۳-۸ قفسه بوبين و نخكشي نخهاي خاب از راهنماهاي نخ قفسه ۵۲
۳-۹ نخكشي نخهاي خاب از هارنيش ها (زه ها و ميل ميلكها) ۵۳
۳-۱۰ نخكشي نخهاي تار از ميل ميلك هاي وردها و شانه ۵۴
۳-۱۱ سيستم پودگذاري در دستگاه واندويل و تكستيما ۵۵
۳-۱۲چاقو يا تيغ برش ۵۶
۳-۱۳ سنگ چاقو تيزكن ۵۶
۳-۱۴ طراحي وردها ۵۶
۳-۱۵ تنظيم دقيق ارتفاع نخ خاب فرش ۵۷
۳-۱۶ كشيدن فرش به جلو در ابتداي كار ۵۸
۳-۱۷ نصب ميله هاي سردرگيري نخهاي تار ۵۸
۳-۱۸ دستگاه ژاكارد ۵۸
۳-۱۹ چگونگي بافت ۶۰
۳-۲۰ دستگاه پيچش فرش ۶۱

فصل چهارم: تكميل
۴-۱ دوخت ۶۲
۴-۲ پشت پاك كني ۶۳
۴-۳ شيرينك مقدماتي ۶۳
۴-۴ چسب زدن ۶۴
۴-۵ خشك كردن ۶۵
۴-۶ شيرينك نهايي ۶۶
۴-۷ تخته كردن ، زيگزاگ زدن ، ريشه بافي ، عيب يابي و رفع نقيصه ۶۶
۴-۸ شستشو ۶۷
منابع و مآخذ ۶۹


بخشی از متن گزارش کارآموزی:

مقدمه:
يكي از قديمي ترين هنرهايي كه بشر آنرا آموخت و از آن براي آسايش و زينت بخشيدن به خانه و زندگي خود استفاده نمود ، هنر فرشبافي است . زماني كه بشر براي پوشاندن و گرم كردن ، خود را نيازمند پوشش ديد به فكر درست كردن وسيله يا شئي افتاد كه هم قابل پوشيدن باشد و بدن او را آزار ندهد و هم احساس راحتي و گرما به او ببخشد . در نتيجه براي اولين بار از برگ درختان كه حالت انعطاف پذيري داشت براي اين منظور بهره برد ولي خيلي زود به اين نتيجه رسيد كه شايد برگ درختان قابل پوشيدن باشد اما نمي تواند او را گرم نگه داشته و از گرما و سرما وي را محفوظ دارد . از همين جا بود كه بعد از مدتي به اين مطلب پي برد كه مي تواند از الياف طبيعي مانند الياف برگ درخت نارگيل و موز يا الياف كتان و كنف با از بين هم رد كردن آنها به صورتي كه امروزه بدان تار و پود مي گوييم پوششي مناسب تهيه نمايد كه هم او را از گرما و سرما در امان بدارد و هم حالت راحتي داشته باشد . از اينجا بود كه پارچه پديد آمد و روز به روز انسان در ساخت و بافت انواع پارچه ها تبحر پيدا كرد تا جايي كه در حدود سه تا چهار هزار سال پيش توانست پارچه هايي همچون حرير را كه در آن زمان در تمام جهان چه از لحاظ كيفيت و چه از لحاظ زيبايي شهرت داشت ببافد .

تقريباً در همان دوراني كه انسان توانست پارچه را ببافد از اين هنر در بافت زيرانداز هم استفاده نمود . در مراحل اوليه از برگ درختاني همچون نارگيل و خرما زيراندازهايي شبيه به زيراندازهاي حصيري كه امروزه مي بينيد تهيه كرد اما با گذشت زمان و كشف الياف و روش ريسندگي ، كم كم نخهاي پنبه اي ، كتاني ، كنفي ، پشمي و ابريشمي ساخته شد و از بعضي از آنها مانند نخهاي پشمي ، پنبه اي و كنفي در بافت زيرانداز ها استفاده مي كرد . كار به جايي رسيد كه قديمي ترين فرشهايي كه باستان شناسان كشف نمودند و شباهت بسياري به فرشهاي امروزي دارد و نشان از اوج كمال فرش و فرشبافي دارد به حدود 2500 سال پيش مي رسد كه انسان از مرز تامين زيرانداز براي خانه هايش گذشت و به هنر ايجاد طرح بر روي فرش دست يافت كه طبق كشفيات بدست آمدة ديرينه شناسان اين هنر يك هنر ايراني مي باشد .

روز به روز به فنون فرشبافي در طرح و نقشهاي گوناگون مخصوصاً در ايران افزوده مي شد و آثار ارزشمندي به وجود مي آمد و به عنوان يك كالاي قيمتي شناخته شد . تا جايي كه هر شخصي كه در خانة خود به عنوان زيرانداز از فرش استفاده مي كرد وي را شخص ملاك و ثروتمندي مي شناختند تا اينكه اين هنر فراگير شد و از قالب يك هنر سنتي به كالاي مورد علاقة مردم به عنوان پوششي براي خانه هايشان درآمد و روز بروز بر تعداد مشتريان آن افزوده شد تاجائيكه از توان بافندگان فرش خارج شده و توان پاسخگويي نياز بازار را نداشتند . از اينجا بود كه بافندگان فرش به فكر طراحي ماشين افتاده و اينگونه شد كه ماشينهاي ابتدايي بوجود آمد .

در دستگاههاي بافندگي ابتدائي ، از وردهاي تختي استفاده مي كردند و نخهاي تار از روي قرقره عبور كرده و توسط كيسه هاي شني كه به آن آويزان بود كشش نخها تنظيم مي شد . ايجاد دهنه كار بدين طريق بود كه كارگر پشت دستگاه نشسته و بوسيلة پاي راست تخته پائي كه به وردها متصل بود را به طرف پائين فشار مي داد و نيمي از نخهاي تار را (يك در ميان) پائين كشيده مي شد و نيمي در بالا قرار مي گرفت و دهنه كار بوجود مي آمد . عمل پودگذاري بوسيلة دست بدين طريق انجام مي شد كه ماكوي حامل پود را در دهانه كار پرتاب مي كردند . قرار دادن پود در لبة پارچه با عمل دفتين زدن در هر پود بوسيلة دست انجام و مقداري به همين ترتيب بافته مي شد تا موقع پيچيدن پارچه به دور نورد مي رسيد ، در اين موقع بافنده بوسيلة ميله هاي آهني نورد پارچه را (توپي پارچه پيچ) كه معمولاً چوبي بود مي چرخاند تا پارچه به دور نورد پيچيده شود و جهت جلوگيري از برگشت آن توسط ميله هاي آهني نورد را با زمين مرتبط مي كرد كه اصطكاك بوجود آورد ..


این فایل شامل عکس، صفحه نخست ، فهرست مطالب و متن اصلی می باشد که با فرمت ( word ) در اختیار شما قرار می گیرد.
(فایل قابل ویرایش است )
تعداد صفحات : 69

دسته بندی: کارآموزی » سایر

تعداد مشاهده: 4281 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 69

حجم فایل:57,557 کیلوبایت

 قیمت: 37,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 69 صفحه، قابل ویرایش.