تحقیق محلول بافر

دسته بندي : علوم پایه » شیمی
دانلود تحقیق با موضوع محلول بافر،
با فرمت word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.

قسمتی از این تحقیق :
یک محلول بافر را می‌توان از یک اسید ضعیف یا یک باز ضعیف و نمکی از الکترولیت ضعیف تهیه کرد. مثلا ، می‌توان بافری از اسید استیک و استات سدیم تهیه کرد. اگر از این دو ماده به غلظت یکسان مثلا 1M داشته باشیم. در نتیجه:
از آنجا که با غلظت  و  برابر است، غلظت  برابر با  می‌شود و PH برابر 4.74 خواهد بود. PK یک الکترولیت ضعیف را می‌توان به طریقی مشابه با PH تعریف کرد:
محلولی از یک اسید ضعیف که در آن غلظت آنیون برابر غلظت اسید تفکیک نشده باشد، PH آن برابر  اسید است. در نمونه بافری که شرح داده شد، مقادیر  و  نسبت به مقدار  موجود 50 مرتبه بیشتر است. 
اضافه کردن اسید یا باز به محلول بافر 
چنانچه مقدار کمی یون  اضافه کنیم، منبع فراوان یون استات آن را به سرعت به اسید استیک تبدیل می‌کند. چنانچه به این مقدار بافر مقداری یون  اضافه کنیم، یون  را خنثی می‌کند. ولی مقدار فروان استیک اسید موجود به وسیله تفکیک مقدار یون  حذف شده را جایگزین خواهد کرد و PH محلول در رقمی نسبتا ثابت محفوظ می‌ماند. بافرها نمی‌توانند افزایش مقادیر زیاد اسید یا قلیا را تحمل کنند. افزایش 0.01 مول به ازای یک لیتر از  یا  در حدود حداکثر مقداری است که انتظار می‌رود بافری توان تحمل آن را داشته باشد. 
دسته بندی: علوم پایه » شیمی

تعداد مشاهده: 415 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:149 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.