تحقیق بررسی گفتگوی تمدن ها

دسته بندي : علوم انسانی » روان شناسی

بخشی از متن تحقیق:

گفت‌وگوی تمدن‌ها نظریه‌ای است در روابط بین‌الملل. این نظریه در فرم کنونی اولین‌بار توسط محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران، مطرح شد. او در اصل ایدهٔ گفت‌وگو میان تمدن‌ها را به عنوان واکنشی به نظریهٔ جنگ تمدن‌های ساموئل هانتینگتون مطرح ساخت.

عبارت گفتگوی تمدن‌ها بعد از اینکه سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای سال ۲۰۰۱ را «سال گفتگوی تمدن‌ها» نام نهاد مشهور شد.

در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۳۰ شهریور «روز گفتگوی تمدن‌ها» نامگذاری شده بود که در سال ۱۳۸۹ به دلیل «منقضی شدن زمان این مناسبت و نداشتن متولی خاص» از تقویم حذف شد.

تاریخچه       
سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران، اواخر دهۀ هزار و سیصد و هفتاد، ایده گفت­وگوی تمدن­ها را در پاسخ به نیازی جهانی و با هدف سایه انداختن فرهنگ، اخلاق و هنر بر سیاست ارائه کرد.
این نظریه در مجامع بین­ المللی مطرح شد و مورد حمایت وسیعی قرار گرفت و در سپتامبر 1998، پس از سخنرانی خاتمی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آراء به تصویب رسید. این سازمان در پاسخ به پیشنهاد سید محمد خاتمی سال 2001 را سال "گفت­ و گوی تمدن­ها میان ملل مختلف" نامید.

در بهمن 1377 دولت ایران مرکز بین­ المللی گفت­وگوی تمدن­ها را برای گسترش مفهوم گفت ­و گو بر اساس درک و مدارای متقابل تاسیس کرد. این مرکز تحت نظارت سید محمد خاتمی فعالیت­هایی را در زمینه تاثیر گفت­ و گوی تمدن­ها بر حوزه‌های مختلف از جمله تاریخ، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، هنر و ادبیات آغاز کرد.

خاتمی در سال 1382 با هدف ادامه تلاش­های جهانی­اش برای گسترش مفهوم و تاثیر نظریه­ گفت­ و گوی میان تمدن­ها موسسه بین­ المللی گفت­ و گوی فرهنگ­ها و تمدن­ها را در حوزه فرادولتی تاسیس کرد.
 
گفتگوي تمدنها در يك نگاه  
پس از فروپاشي شوروي و پايان جنگ سرد،‌ نظريه هاي مختلفي از جانب نظريه پردازان جهان در باب چگونگي شكل گيري و پويايي نظم آينده جهان عرضه شد. نظريه پايان تاريخ  فوكوياما  و برخورد تمدنهاي ساموئل هانتيگتون  نمونه هايي بارز از اين گونه نظريه پردازي ها بوده كه در جهان غرب به دنيا عرضه شد. با صرف نظر از پرداختن به نظريه پايان تاريخ، به ايده برخورد تمدنهاي هانتيگتون و نظريه گفتگوي تمدنها خواهيم پرداخت. در مقابل نظريه برخورد تمدنهاي ساموئل هانتيگتون، نظريه اي از سوي سيد محمد خاتمي مبني بر گفتگوي تمدنها در سطح جهاني مطرح شد....

این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 19



دسته بندی: علوم انسانی » روان شناسی

تعداد مشاهده: 4039 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 19

حجم فایل:31 کیلوبایت

 قیمت: 28,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 19 صفحه، قابل ویرایش.