تحقیق انگيزش در كلاس درس

دسته بندي : علوم انسانی » روان شناسی

بخشی از متن تحقیق:

معلمان به طور معمول دانش آموزاني را كه سخت كوش، ساعي و علاقه‌مند به دروس باشند، در زمره دانش ‌آموزان خوب قرار مي‌دهند و يا به طور خلاصه مي‌گويند: دانش آموزان خوب، آنهايي هستند كه در دروس خود انگيزه دارند. احياناً منظور ايشان دانش آموزاني است كه در فعاليتهاي آموزشي خود موفق هستند. به طور كلي همه انسانها به جز بيماران روحي – رواني براي برخي كارها انگيزه دارند و براي برخي ديگر هيچ انگيزه‌اي ندارند. همواره ديده‌ايم كه بعضي از جوانان به طور مثال براي بازي فوتبال انگيزه دارند، برخي ديگر فرضا براي خريد موتور سيكلت و برخي هم براي اينكه ديگران ناراحتي‌هاي مختلف را به وجود آورند، انگيزه دارند. در واقع همگي براي كاي انگيخته شده‌اند، و دليل ندارد كه اين كار همواره تكاليف مدرسه باشد.
در شرح فوق در زمينه ويژگيهاي دانش آموزان خوب مي بينيم كه نوعا معلمان برهوش تاكيد نسبتا كمي دارند. و بيش از هوش به عنوان يك كيفيت خوب، انگيزش داراي اهميت است. همواره دانش  آموزان سخت كوشي هستند ك در كارهاي خود پيشرفت هرچند كند اما يكنواختي دارند و همچنين دانش اموزان باهوشي هستند كه از تواناييهاي خود به خوبي بهره نمي‌گيرند. معلمان به طور معمول داشتن دانش آموزان نوع اول را بر نوع دوم ترجيح مي‌دهند. اين معلمان بر اين باورند كه دانش اموزان داراي انگيزش، حتي اگر از پيشرفت اندكي برخوردار باشند، در محدوده توانايي خود عمل مي كنند. بنابراين تلاش براي  افزوني انگيزش تحصيلي از اهميت بسزايي برخوردار است. ديگر آن كه نظارت بركلاسي كه دانش آموزان داراي انگيزش دارد، با دشواري چنداني روبرو نمي‌شود. چنين دانش‌آموزاني به برنامه انضباطي نيازي ندارند و به توصيه هاي معلم توجه مي‌كنند و در موارد لازم به بحث و گفتگو با معلم مي پردازند. معلم نيز ترغيب مي‌شود تا براي بهبود كيفيت آموزش خود تلاش بيشتري كند.
 بالا بردن انگيزش تحصيلي:
شيوه معمول معلمان در اين مورد عبارت از توجه داشتن به انگيزش بيروني است. در اين جا چند نمونه از آن را برمي شماريم: دانش آموزان در انجام يكي از فعاليتهاي خود به طور موفق عمل كرده است. معلم با تبسم كردن به او مي‌فهماند، و يا به او جايزه مي‌دهد، و يا به او اجازه مي‌دهد در رشته ورزشي مورد علاقه خود امكاناتي را به دست آورد. همه اينها موجب افزايش انگيزش بيروني است. هنگامي هم كه معلمي تازه كار به محيط آموزشي وارد مي‌شود، همه معلمان استفاده از چنين روشهايي را به او گوشتزد مي‌كنند. البته خود اين معلمان تازه‌كار نيز در دروان تحصيل خود از جانب معلمان خويش چنين برخوردهايي را همواره تجره كرده است. و براي همين است، كه توجه به اين روشها همچنان پاي‌برجا مي‌مانند و گويي اموري بديهي هستند. اما در مورد عنايت به انگيزش دروني با نمونه‌هاي اندكي مواجه هستيم. مديران و معلمان به طور معمول قادر نيستند معلمان تازه‌كار را در اين راستا هدايت كنند. پيش از اين براي مدتي قليل از جانب مسؤلان آموزشي تلاش شدن، تا با اتخاذ برخي روشها بتوان انگيزش دروني را نزد دانش آموزان پرورش داد. در اين مورد تصميم گرفته شد، كه اداره كلاس بر عهده دانش آموز باشد و هيچ نظارت از پيش تعيين شده‌اي اعمال نگردد. و يا اين كه دانش‌آموز در پايان سال تحصيلي هرگز با شكست تحصيلي مواجه نشود و به هرصورتي كه به فعاليتهاي آموزشي خود پرداخت، اين امر موجب شكست وي نباشد. اما در عمل اين طرحها با موفقيت همراه نبوده است و پس از ناكامي در اين امر حتي از  قبل نيز پاداش و تنبيه‌هاي بيشتري مورد استفاده قرار گرفت....

این تحقیق با فرمت word قابل ویرایش در اختیار شما قرار می‌گیرد.
تعداد صفحات تحقیق: 40


دسته بندی: علوم انسانی » روان شناسی

تعداد مشاهده: 3587 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 40

حجم فایل:29 کیلوبایت

 قیمت: 28,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قاللب word و در 40 صفحه، قابل ویرایش.