تحقیق نقش دانشگاه ها در جهان در حال تحول (چالش ها و فرصت ها)

دسته بندي : مدیریت » مدیریت استراتژی
مشخصات فایل:
تحقیق نقش دانشگاه ها در جهان در حال تحول (چالش ها و فرصت ها)
قالب بندی: ورد
تعداد صفحات: 36


فهرست مطالب:
1- تغییرات ساختاری در آموزش عالی
1-1-    تقاضا برای آموزش عالی
1-2-    زنانه شدن کلاسهای دانشگاهی
1-3-    توده ای شدن آموزش عالی
1-4-    تغییر محصولات دانشگاهها و کاربردی ترشدن آنها
1-5-    تغییر و تنوع در منابع مالی دانشگاهها
1-6-    منطقه ای و محلی شدن تولیدات دانشگاهها
2-    سیستم ابداعات ملی و نقش دانشگاهها در تولید و گسترش آن
3-    تشکیل سرمایه انسانی و نقش محوری دانشگاهها در رشد وتوسعه
3-1-    تولید سرمایه انسانی بالاتر و بیشتر
3-2-    آموزش و تربیت مادام العمر
3-3-    اخذ گواهینامه ها و درجات کیفی بین المللی
4-    دانشگاهها، یکپارچگی جهانی و دموکراسی
5-    تغییر چشم انداز دانشگاهها و تغییر در شکل و محتوا
6-    چالشهای فراروی آموزش عالی در قرن بیست و یکم
6-1-    کنترل کیفیت
6-2-    عدالت آموزشی و توزیع فرصتهای ارتقا
6-3-    انقلاب مدیریتی
6-4-    انقلاب اطلاعاتی
6-5-    آموزش عالی و نظام پرداختها
6-6-    دانشگاهها و بیکاری
6-7-    دانشگاهها و کلید طلایی بازار کار
7-    جمع بندی، نتیجه گیری و پیشنهادات
8-    یادداشتهای متن
9-    منابع و مآخذ


بخشی از تحقیق:
مقدمه :
تحولات شگرف انتهای قرن بیستم و پیش بینی انقلابات علمی، اطلاعاتی و مدیریتی در قرن بیست و یکم، مبین ابهام اساسی فراروی بشریت در مواجهه با آینده است.نقش محوری دانشگاهها و نظام آموزش عالی در شکل گیری و رهبری این تحولات انکار ناپذیر است و برای تدوین و دسترسی صحیح به آینده ای در خور، چشم جهانیان مجددا" به دانشگاهها دوخته شده است. آنچه در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته، نقش دانشگاهها در تحول آفرینی و مدیریت تحولات اجتماعی است. دانشگاهها و تغییرات ساختاری در نوع تقاضا، توزیع جنسی، جغرافیایی و طبقه ای، توده ای شدن آموزش عالی، تغییر و تنوع منابع مالی دانشگاهها و بومی شدن بیشتر محصولات دانشگاهها در بخش اول است که فضای تحول یافته آموزش عالی را به نمایش میگذارد. در بخش دوم نقش دانشگاهها در تولید و توسعه سیستم ابداعات ملی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش سوم مقاله به تجزیه و تحلیل چگونگی تولید و توسعه سرمایه انسانی میپردازد. در بخش چهارم یکپارچگی جامعه جهانی و نهادینه کردن دموکراسی مورد بحث واقع شده است. در بخش پنجم تغییر چشم انداز دانشگاهها و تحول در شکل و محتوای آنها عنوان گردیده و در  بخش ششم چالشهای فراروی نظام آموزشی و دانشگاهها در قرن بیست و یکم مورد کنکاش قرار گرفته است. در پایان نیز جمع بندی و پیشنهاداتی مبتنی بر بهبود فرایند منطقه ای شدن تصمیم گیری در دانشگاهها، تشکیل و توسعه بنگاههای نوآور، تجهیز دانشگاهها به تکنولوژیهای ارتباطی جدید، تسریع در آهنگ تحقیقات علوم اجتماعی، تسهیل ارتباط بین انجمنهای بین المللی و دانشگاهها، نهاینه نمودن مفهوم یادگیری مادام العمر برای همه، بازنگری قوانین در راستای امکان تولید و توسعه نهادهای جدیدآموزش عالی و تخصیص بودجه مناسب تحقیقاتی در راستای دست یافتن به پاسخهای مناسب برای چالشهای فراروی آموزش عالی در ابتدای قرن بیست و یکم عنوان گردیده است. در ادامه به بیان مباحث این مطالعه میپردازیم.
1- تغییرات ساختاری در آموزش عالی :
در آستانه قرن بیست و یکم تحولات بنیادینی در فرایندها و محصولات آموزش عالی در جهان صورت گرفته است. انفجار اطلاعات، توسعه ارتباطات، تحولات در نظامهای اداره حکومت، تحولات فرهنگی و بهم پیوستگی جوامع جهانی، نگاه و نیاز به آموزش عالی را دستخوش تحول و تغییر اساسی نموده است. جدول زیر برخی تغییرات اساسی و ساختاری را در فرایندها و محصولات آموزش عالی طی چند دهه گذشته نشان میدهد:
به نظر میرسد فرایند تحول در جهان هم از دانشگاهها شروع میشود و هم به دانشگاهها ختم میگردد. دانشگاهها در یک سو با تولید دانش و اطلاعات، امکان تولید تجهیزات و امکانات جدید را بوجود می آورند و محصولات متنوع تولیدی جهان نتیجه عملی فرایند تولید دانش و تجهیزات تخصصی هستند، و از سوی دیگر با تغییر فضای فرهنگ و اقتصاد اجتماعی و ایجاد تحولات بعدی که در اثر افزایش ذخیره دانش بشر صورت میگیرد، مجددا" این دانشگاهها هستند که تغییرات بوجود آمده را به عنوان سوال اساسی مورد نقد و بررسی و دست مایه تولید دانش جدید مینمایند. با این حال همواره این سوال محوری مطرح است که آیا دانشگاهها در فرایند تغییر و تحول اجتماعی و اقتصادی، توانایی و انعطاف پذیری لازم را برای تطبیق خویش با شرایط بوجود آمده دارند، و در مرحله عالی تر آیا دانشگاهها توان و امکان برنامه ریزی و ساختن آینده را دارند؟
و . . .
دسته بندی: مدیریت » مدیریت استراتژی

تعداد مشاهده: 3945 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 36

حجم فایل:30 کیلوبایت

 قیمت: 47,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 36 صفحه و قابل ویرایش.